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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Unsqueezing the Bitter Lemon: Reducing Information Asymmetries and Enhancing Trust through Reputation Mechanisms and Blockchain Technology: Case of the Used Car Market in Switzerland
Organization Unit
Authors
  • Manuel Schlegel
Supervisors
  • Liudmila Zavolokina
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date August 2018
Abstract Text The used car market is characterized by information asymmetries and mistrust. Key players in the car market of Switzerland are aiming to create a Blockchain-based car dossier platform. This platform offers great opportunities for increasing knowledge and restoring long-lost trust between buyers and sellers in the market. This thesis follows a design science research approach to construct a technical prototype that aims to reduce information asymmetries and enhance trust. For this purpose, the prototype utilizes foundations from trust and reputation systems theory in the context of Blockchain Technology. The prototype is evaluated in realistic car sale conversations between buyers and sellers. Based on the results, design principles for the reduction of information asymmetries and the enhancement of trust are given.
Zusammenfassung Der Gebrauchtwagenmarkt ist durch Informationsasymmetrien und Misstrauen gekennzeichnet. Hauptakteure des Schweizer Automarktes planen, eine Blockchain-basierte Car-Dossier Plattform zu erstellen. Die Plattform bietet grosse Möglichkeiten, um das Wissen der Marktteilnehmer zu erhöhen und das seit langem verlorene Vertrauen wiederherzustellen. Diese Arbeit verfolgt einen Design Science Ansatz, um einen technischen Prototypen zu erstellen, welcher Informationsasymmetrien reduzieren und das Vertrauen stärken soll. Zu diesem Zweck nutzt der Prototyp Grundlagen der Vertrauens- und Reputationssystemtheorie im Kontext der Blockchain-Technologie. Der Prototyp wird in realistischen Verkaufsgesprächen mit Käufern und Verkäufern evaluiert. Basierend auf den Ergebnissen werden Designprinzipien für die Reduktion von Informationsasymmetrien und die Erhöhung des Vertrauens aufgezeigt.
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