Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Blockchain Car Dossier: Wie kann man die Blockchain Technologie für Endnutzer vertrauenswürdig machen?
Organization Unit
Authors
  • Noah Zani
Supervisors
  • Liudmila Zavolokina
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date August 2018
Abstract Text The Car Dossier is a project of the University of Zurich with the goal to create a digital dossier based on the blockchain technology, on which all data regarding a vehicle as well as the history of those data can be tored. Not yet researched was, with the help of which components the trust of carbuyers as endusers in the platform can be strengthened and what are effective possibilities to inform enduser about its workings. To answer those question, in an iterative process I investigated different trust-enhancing components with the help of online-surveys, live feedbacks, the implementation of a Proof-of-Concept and qualitative interviews. The results show, that there are different components like FAQs, Comic-Videos and Checkboxes, that can deployed useful. Otherwise components are discussed like Chatbots and Labels, that do have the potential to enhance trust of, but that come with some challenges.
Zusammenfassung Das Car Dossier ist ein Projekt der Universität Zürich welches zum Ziel hat, ein digitales Dossier basierend auf der Blockchain entwickelt zu entwickeln, in dem sämtliche Daten zu einem Fahrzeug sowie deren Historie abgespeichert ist. Noch unerforscht ist, mit Hilfe welcher Komponenten das Vertrauen von Autokäufern als Endnutzer in die Plattform gestärkt werden kann und welches effektive Möglichkeiten zur Informierung der Endnutzer darstellen. Um diese Fragen zu beantworten wurden im Rahmen dieser Arbeit in einem iterativen Prozess mit Online-Umfragen, Live Feedbacks, dem umsetzen eines Proof-of-Concept und qualitativer Interviews eine Reihe von vertrauensfördernden Komponenten untersucht. Die Ergebnisse zeigen dabei, dass es verschiedene Komponenten wie FAQs, Comic-Videos und Checkboxen gibt, die sinnvoll eingesetzt werden können. Andererseits werden Komponenten wie Chatbots und Labels beleuchtet, welche auch das Potential zum Steigern vojon Vertrauen haben, jedoch mit verschiedenen Herausforderungen verbunden sind.
PDF File Download
Export BibTeX