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Contribution Details
Type | Master's Thesis |
Scope | Discipline-based scholarship |
Title | Design und Entwicklung einer mobilen Lernumgebung für intelligente Fabriken |
Organization Unit | |
Authors |
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Supervisors |
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Language |
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Institution | University of Zurich |
Faculty | Faculty of Business, Economics and Informatics |
Date | 2017 |
Abstract Text | The fourth industrial revolution changes the employees’ skills requirements. Production employees need increased access to interdisciplinary instead of discipline-specific knowledge. Knowledge ac-quisition “in advance” must yield for “just in time” mobile learning arrangements. Such a learning arrangement was developed and evaluated for an industrial partner to support well qualified pro-duction employees to solve problems on machines and to improve their problem-solving skills in the long-term. Even though this couldn’t be demonstrated within a small experimental setup, the solution indicates high potential to create preconditions for learning for new employees, as it might lower inhibition thresholds for active experimentation. |
Zusammenfassung | Die Industrie 4.0 verändert die Anforderungen an die Mitarbeiterkompetenzen. Vermehrt müssen Mitarbeiter auf fachübergreifendes statt fachspezifisches Wissen zugreifen können. Dadurch findet die Wissensaneignung nicht mehr wie bisher «auf Vorrat» statt, sondern mithilfe von mobilen Ler-narrangements «just in time». Ein solches Lernarrangement wurde für einen Industriepartner ent-wickelt und evaluiert, um qualifizierte Produktionsmitarbeiter beim Problemlösen an der Maschine zu unterstützen und langfristig die Problemlösungsfähigkeiten der Mitarbeiter zu verbessern. Die Ergebnisse eines einmaligen Einsatzes des Tools in einem Experimentalsetup konnten dies zwar noch nicht aufzeigen, die Lösung weist jedoch ein hohes Potenzial auf, um neuen Mitarbeitern Vor-bedingungen fürs Lernen zu schaffen, da sie Hemmschwellen für aktives Experimentieren senken kann. |
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