Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Leveraging Competition Amongst Peers as a Motivating Factor in Learning Software
Organization Unit
Authors
  • Stefan Bublitz
Supervisors
  • Timo Mennle
  • Sven Seuken
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 33
Date 2014
Abstract Text Competition can increase the incentive a subject has towards performing an action. This thesis shows, that competition can be used to enhance motivation for learning course content during a semester. In order to transmit this motivational influence to learning software, we concentrated on the definition of badges and rankings. We conducted an experiment to test, whether the determined achievements have an influence on the usage characteristics of consumers of the learning software. To test the badges, we implemented a mobile quiz application, including the opportunity to collect achievements or improve the position in a ranking. We show, that users are willing to spend more time using the application when competing with other participants through badges or rankings.
Zusammenfassung Ein Wettbewerb kann das Verhalten eines Menschen in verschiedene Richtungen lenken. Diese Bachelorarbeit zeigt auf, wie Konkurrenz eingesetzt werden kann, um einen positiven Effekt auf das Lernverhalten von Studenten in einem Kurs auszuwirken. Um den Effekt der Motivation auf Lernsoftware zu übertragen, konzentriert sich diese Arbeit auf die Defninition von Auszeichnungen und Ranglisten. Um den Einfluss der genannten Faktoren messen zu können, wurde eine Quiz Software implementiert, die das Einsetzen von Trophäen und Ranglisten unterstützt. Die Durchführung eines Experiment hat aufgezeigt, dass der Einsatz dieser Bestandteile die Motivation der Probanden, Zeit mit dem Programm zu verwenden, erhöht hat und demzufolge einen positiven Effekt auf den Lernerfolg haben kann.
PDF File Download
Export BibTeX