Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Design Science Research - Methode und Anwendung im Rahmen einer Fallstudie: die Anwendung von Design Science am Beispiel der Entwicklung einer Marktplatzlösung für die Studierendenplattform uniboard.ch
Organization Unit
Authors
  • Malte Spielberger
Supervisors
  • Lorenz Hilty
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 71
Date 2013
Abstract Text The present thesis takes on the task of planning, designing and developing a marketplace system for the online platform uniboard.ch using the methodology Design Science Research and the Design Science Research Cycles Hevner et al. (2004) introduced. Initial situation was the existence of rudimentary solution for the users of the student community, which were able to sell there not anymore used goods, notably their compulsory literature of passed university courses. This solution was no suitable, long lasting solution because it lacked good usability and was based on the forum functionality. Using Hevners et al. (2004) provided method of the Design Science Research and the validation of the solution against the guidelines and checklist that were provided, the marketplace was developed successfully.
Zusammenfassung Diese Arbeit befasst sich mit der Planung, dem Design und der Erstellung eines Marktplatzsystems für die Online-Plattform uniboard.ch mittels der von Hevner et al. (2004) vorgestellten Methodik des Design Science Research und den Design Science Research Cycles. Ausgangslage war das Vorhandensein einer rudimentären Lösung für Mitglieder der Studierenden-Community, ihre nicht mehr benötigten Artikel, insbesondere Pflichtliteratur aus absolvierten Vorlesungen, zu verkaufen. Diese Lösung stellte aber keine adäquate, dauerhafte Lösung dar, weil sie mit einigen Einschränkungen bzgl. der Benutzerführung behaftet war und weil die Marktplatzlösung auf einer Foren-Funktionalität basierte. Durch Anwendung der von Hevner et al. (2004) vorgestellten Methodik der Design Science Research und der Überprüfung des Artefaktes mit den bereitgestellten Richtlinien und Checkliste konnte erfolgreich ein neuer Marktplatz erstellt werden.
PDF File Download
Export BibTeX