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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Trust Formation in Financial Advisory Services with Conversational Agents
Organization Unit
Authors
  • Michael Nadig
Supervisors
  • Sven Eckhardt
  • Gerhard Schwabe
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2022
Abstract Text More and more large technology companies have developed their conversational agents and made them more popular as they advanced. The advancements are far from over and there are many improvements to be made. The Information Management Research Group of the University of Zurich has developed its own conversational agent with multiple external partners. The project is called Heinzelmännli and the prototype in this thesis is called Mo. Mo is used specifically in financial consultations. Trust is a large proponent of financial services which is why it is important to explore the impact of Mo on the trust in those services. This thesis explores the trust relations and the impact on trust Mo has in those financial consultations, but also the optimal autonomy of Mo regarding trust. Experiments were conducted in two Swiss banks where insights were gathered. Through those insights, results are observed and discussed in this thesis to answer questions regarding the impact on trust, as well as the autonomy of Mo.
Zusammenfassung Immer mehr grosse Technologieunternehmen haben ihre eigenen Gesprächsagenten entwickelt und sie mit ihren Fortschritten immer populärer gemacht. Die Entwicklung ist noch lange nicht abgeschlossen und es sind noch viele Verbesserungen möglich. Die Information Management Research Group der Universität Zürich hat mit mehreren externen Partnern einen eigenen Konversationsagenten entwickelt. Das Projekt heisst Heinzelmännli und der Prototyp in dieser Arbeit heisst Mo. Mo wird speziell bei Finanzberatungen eingesetzt. Vertrauen ist ein wichtiger Bestandteil von Finanzdienstleistungen, weshalb es wichtig ist, die Auswirkungen von Mo auf das Vertrauen in diesen Dienstleistungen zu untersuchen. Diese Arbeit untersucht die Vertrauensbeziehungen und den Einfluss von Mo auf das Vertrauen in Finanzberatungen, aber auch die optimale Autonomie von Mo in Bezug auf Vertrauen. Es wurden Experimente in zwei Schweizer Banken durchgeführt, um Erkenntnisse zu gewinnen. Anhand dieser Erkenntnisse werden die Ergebnisse beobachtet und diskutiert in dieser Arbeit, um Fragen bezüglich des Einflusses auf das Vertrauen sowie der Autonomie von Mo zu beantworten.
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