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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title I am Stuck; Characteristics of Stuck Phases During Software Development
Organization Unit
Authors
  • Samuel Brügger
Supervisors
  • Thomas Fritz
  • Alexander Lill
  • Roy Rutishauser
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2022
Abstract Text A very common reason for the unhappiness of software engineers is being stuck in problem-solving. We developed a data gathering tool named Stuck Detector which uses face recognition and computer interaction trackers for users to report their stuck phases. The study with six software engineers consisted of a pre-study questionnaire, a two-week data gathering phase, and a final interview. The data of this study was used to create a definition for the term stuck and to observe some characteristics of stuck phases. A software engineer can be labelled as stuck, if she or he is working on a software engineering problem for a longer period, has tried different options, which didn't work, lacks information, or lacks knowledge, and can't make any progress towards the goal of the task. The results of the study implied that the frequency of stuck phases varies and is heavily dependent on the task. Furthermore, it was stated by the participants that a stuck phase occurs on average once a day. In the period of around 20 minutes before a stuck phase, the user input activity tends to decrease while the number of window changes and frustration had a tendency to increase. The participants stated that privacy and being monitored for productivity reasons were the biggest concerns about data gathering and stuck detecting tools.
Zusammenfassung Ein sehr häufiger Grund für die Unzufriedenheit von Softwareentwicklern ist das "stuck" sein beim Lösen von Problemen. Wir haben ein Datenerfassungstool namens Stuck Detector entwickelt, welches Gesichtserkennung und Computerinteraktions-Tracker verwendet, mit welchem Benutzer ihre Phasen, in welchen sie "stuck" sind, melden können. Die Studie mit sechs Softwareentwicklern bestand aus einem Vorstudienfragebogen, einer zweiwöchigen Datenerhebungsphase und einem abschliessenden Interview. Die Daten aus dieser Studie wurden verwendet, um eine Definition von "stuck" sein zu erstellen und einige Merkmale von "stuck"-Phasen zu beschreiben. Ein Softwareentwickler kann als "stuck" bezeichnet werden, wenn sie oder er über einen längeren Zeitraum an einem Softwareentwicklungsproblem arbeitet, verschiedene Lösungsoptionen ausprobiert hat, welche nicht funktioniert haben, der Person Informationen oder Kenntnisse fehlen und keine Fortschritte erzielt werden können. Die Studie deutete an, dass die Häufigkeit von "stuck"-Phasen unterschiedlich ist und stark von der Aufgabe abhängig ist. Die Studienteilnehmer gaben an, dass Phasen, in welchen sie "stuck" waren im Durchschnitt einmal täglich vorkommen. Im Zeitraum von etwa 20 Minuten vor einer "stuck"-Phase nimmt die User-Input-Aktivität tendenziell ab, Anzahl Fensterwechsel und Frustration nehmen tendenziell zu. Die Teilnehmer gaben an, dass Datenschutz und Überwachung aus Produktivitätsgründen die größten Bedenken hinsichtlich der Datenerfassung und für Tools zur Erkennung von "stuck"-Phasen sind.
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