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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title HealthPlanner – Entwicklung einer Softwareunterstützung für die ärztliche Konsultation von Patienten mit Adipositas
Organization Unit
Authors
  • Dominik Frauchiger
Supervisors
  • Andri Färber
  • Dario Staehelin
  • Gerhard Schwabe
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2022
Abstract Text Only 50% of patients adhere to a prescribed therapy plan in developed countries, in less developed ones the percentage is even smaller (World Health Organization, 2003). One key point for the low adherence rate is a suboptimal healthcare-professional-to-patient communication, which itself originates from medical terminology (Härter et al., 2005). Furthermore, patients have a hard time remembering all therapy steps, because the information from the healthcare professional overload the short-term memory of the patient (Sandberg et al., 2008). These problems also exist in the widely used model of the “shared decision-making”. Consequently, this work tries to answer following research question. How can we support the shared decision-making in consultations with patients with adiposities via an application? To answer this question a prototype has been made in three iterations. This prototype was evaluated via consultations with healthcare professionals and patients. In this work, five design principles have been identified, which support the understanding of the patient about the therapy decisions. It was also found, how one can guarantee the usability and embedding in the consultation. But some healthcare professionals noted that they will decide about the usage of the application individually for each new patient. These results can be used as a guideline to create applications, which support shared decision-making in health-related consultations. This support should then increase the adherence of the patient to the therapy.
Zusammenfassung In den entwickelten Ländern halten nur 50% der Patienten und Patientinnen einen vorgegebenen Therapieplan ein, in weniger entwickelten Länder sind es noch weniger (World Health Organization, 2003). Ein wesentlicher Faktor für Therapieuntreue ist eine nicht optimale Gesundheitsfachperson-Patient/-in-Kommunikation. Diese wiederum entsteht durch die medizinische Fachsprache (Härter et al., 2005). Des Weiteren können sich Patienten und Patientinnen selten an alle Therapieschritte erinnern, weil die Informationen der Gesundheitsfachpersonen das Kurzeiterinnerungsvermögen des Patienten und der Patientinnen überschreiten (Sandberg et al., 2008). Diese Probleme bestehen auch bei dem verbreiteten Modell der «Partizipativen Entscheidungsfindung». Aus diesem Grund hat sich diese Arbeit mit der Forschungsfrage beschäftigt, wie wir die partizipative Entscheidungsfindung in einer Konsultation von Patienten und Patientinnen mit Adipositas mittels einer Applikation unterstützen können. Um diese Frage zu beantworten, wurde in drei Iterationen ein Prototyp entwickelt. Dieser wurde in Konsultationen mit Gesundheitsfachpersonen und Patienten und Patientinnen evaluiert. In dieser Arbeit konnten fünf Gestaltungsprinzipien identifiziert werden, welche das Verständnis des Patienten und der Patientin über die Therapieentscheidungen steigert. Ebenfalls wurde festgehalten, wie man die Usability und Einbettung in die Konsultation gewährleisten kann. Es wurde jedoch von manchen Gesundheitsfachpersonen angemerkt, dass über die Verwendung der Applikation bei jedem Patienten und jeder Patientin neu entschieden werden sollte. Diese Resultate können als Leitfaden dienen, um Applikationen zu entwickeln, welche die «partizipativen Entscheidungsfindung» in gesundheitsbezogenen Konsultationsgesprächen unterstützen sollen. Dank dieser Unterstützung soll sich die Therapietreue der Patienten und der Patientinnen verbessern.
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