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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title The Influence of AI on Education; An Impact Analysis for Primary Schools in the Lehrplan 21 Area
Organization Unit
Authors
  • Jürg Bargetze
Supervisors
  • Lorenz Hilty
  • Clemens Mader
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2019
Abstract Text Skills and competences are key natural resources in Switzerland and Liechtenstein. Since artificial intelligence (AI) is penetrating more and more aspects of our lives, it is of paramount importance to understand the impact that it will have on our primary school system. The basis for this thesis is formed by literature and news research and is complemented by expert interviews. These elements are used to conduct a skill gap analysis supporting the creation of scenarios shaped by two drivers (development of AI and framework conditions). The skills and competences included in the Lehrplan 21 and taught in reality, are mostly aligned with the need dictated by projections of the future. Teachers are mostly able to close the remaining gaps so far. Nevertheless, it is important to continuously update the curriculum according to the fast changing (digital) world and adapt a continuous education system updating fast eroding skills and competences. Additionally, software-based teaching and learning tools will become more important in training skills. Enabled by these tools, educators are able to individualise skill and competence training to a new extent. To understand the real-life application of these opportunities discovered, a variety of insights from national pioneers, leading companies and education systems from Switzerland and Liechtenstein are linked to the research results as well as tools suggested by experts are presented. The combined insights are then used to form four sub-scenarios divided by the two drivers (development of AI and framework conditions). The respective scenarios were developed into two opposite directions (worst, best) and differently juxtaposed in opposition to show the spectrum of possible outcomes. After a perceived lag of education behind the development of digital technology and specifically AI, this thesis on the contrary discovered a quite advanced and adaptive education system in the examined region. Due to the widely unknown impact of AI on the job market and our lives in general teaching must keep up with the fast-changing world around it and in certain cases add new competencies and especially tools to create the workforce of tomorrow. In the end, the competences of the teacher are key.
Zusammenfassung Skills und Kompetenzen sind wichtige natürliche Ressourcen in der Schweiz und in Liechtenstein. Da die künstliche Intelligenz (KI) immer mehr Aspekte unseres Lebens durchdringt, ist es von grösster Bedeutung, die Auswirkungen zu verstehen, die sie auf unser Grundschulsystem haben wird. Die Grundlage für diese Arbeit bildet eine Literatur- und Nachrichtenrecherche und wird durch Experteninterviews ergänzt. Diese Elemente werden verwendet, um eine Skill Gap-Analyse durchzuführen, die die Erstellung von Szenarien unterstützt, die von zwei Faktoren geprägt sind (Entwicklung von KI und Rahmenbedingungen). Die im Lehrplan 21 enthaltenen und in der Realität gelehrten Skills und Kompetenzen sind weitgehend auf die Bedürfnisse der Zukunftsprojektionen ausgerichtet. Die Lehrer sind meist in der Lage, die bisher verbleibenden Lücken zu schliessen. Dennoch ist es wichtig, den Lehrplan kontinuierlich an die sich schnell verändernde (digitale) Welt anzupassen und ein Bildungssystem zu adaptieren, das die schnell erodierenden Skills und Kompetenzen laufend aktualisiert. Darüber hinaus werden softwarebasierte Lehr- und Lernmittel in der Ausbildung an Bedeutung gewinnen. Durch diese Werkzeuge sind Pädagogen in der Lage, das Kompetenztraining in einem neuen Masse zu individualisieren. Um die praktische Anwendung dieser entdeckten Möglichkeiten zu verstehen, werden verschiedene Erkenntnisse von nationalen Pionieren, führenden Unternehmen und Bildungssystemen aus Liechtenstein und der Schweiz mit den Forschungsergebnissen verknüpft und von Experten vorgeschlagene Instrumente vorgestellt. Aus den kombinierten Erkenntnissen werden dann vier Subszenarien gebildet, die durch die beiden Treiber (Entwicklung von KI und Rahmenbedingungen) geteilt werden. Die jeweiligen Szenarien wurden in zwei gegensätzliche Richtungen (worst, best) entwickelt und sich gegenübergestellt, um das Spektrum der möglichen Ergebnisse aufzuzeigen. Im Gegenteil zu der Annahme, dass sich die Bildung langsamer entwickelt wie die digitale Technologie und insbesondere die KI, hat diese Arbeit ein recht fortschrittliches und adaptives Bildungssystem in der untersuchten Region aufgezeigt. Aufgrund der weitgehend unbekannten Auswirkungen der KI auf den Arbeitsmarkt und unser Leben im Allgemeinen muss die Lehre mit der sich schnell verändernden Welt Schritt halten und in bestimmten Fällen neue Kompetenzen und insbesondere Werkzeuge hinzufügen, um die Arbeitskräfte von morgen zu schaffen. Letztendlich sind die Kompetenzen des Lehrers entscheidend.
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