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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Praxis der orofazialen Schmerzberatung
Organization Unit
Authors
  • Max Meier
Supervisors
  • Nicole Zigan
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Number of Pages 54
Date 2019
Abstract Text Interdisciplinary pain-consultation sessions are carried out specifically for patients with oral or face pain at the Center for Dental Medicine. The aim of this bachelor thesis is to analyze and document this practice of orofacial pain counselling. For this purpose, about 11 hours of video material was provided by the Center for Dental Medicine, which contains recordings of the dental examinations as well as recordings of the offered relaxation therapy, which is led by pain psychologists. The focus of the analysis was on the use of materials and the challenges that arose during the consultations and had to be dealt by the specialist personnel. Based on these findings, an IT solution was developed in a further step to improve the quality of the pain-consultation. The created prototype, an administrative application for illustrative materi-als as well as documents that will be handed out to patients, has proven to be a solid basis on which to build. The further development into an operational application should be carried out in close cooperation with the Center for Dental Medicine team, so that it can be seamless inte-grated in the consultation sessions.
Zusammenfassung Am Zentrum für Zahnmedizin (ZZM) werden interdisziplinäre Schmerzsprechstunden durch-geführt, die speziell auf Patienten mit Problemen im Mund-. Gesichts und Kieferbereich zuge-schnitten sind. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, diese Praxis der orofazialen Schmerz-beratung zu analysieren und zu dokumentieren. Dafür wurden rund 11 Stunden Videomaterial vom ZZM zur Verfügung gestellt, das Aufzeichnungen von den zahnärztlichen Untersuchun-gen sowie auch Aufnahmen von der angebotenen Entspannungstherapie enthält, die von Schmerzpsychologen geleitet werden. Der Fokus der Analyse lag dabei vor allem auf dem Materialeinsatz und den Problemen, die in den Beratungen auftraten und vom Fachpersonal bewältigen werden musste. Basierend auf diesen Erkenntnissen wurde in einem weiteren Schritt eine IT- Lösung ausgearbeitet, welche die Beratung verbessern soll. Die entstandene Lösung, eine Verwaltungsapplikation für Anschauungsmaterialien sowie für Dokumente, die den Patienten abgegeben werden, stellte sich als solide Grundlage heraus, auf die aufgebaut werden kann. Die Weiterentwicklung zu einer einsatzfähigen Applikation sollte eng mit dem ZZM Team erfolgen, damit diese in den Beratungssitzungen möglichst optimal integriert werden kann.
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